Recensie: 23 minuten – Vivian vande Velde

Eind maart liep ik in een boekhandel in mijn nieuwe dorp, tenminste nieuwe dorp, inmiddels woon ik er alweer 3 maanden, maar ik liep dus in op het dorp tegen een boekhandel aan en kon me niet inhouden. Daar kocht ik de YA-thriller 23 minuten van Vivian vande Velde. Een boek dat me aansprak door een simpele titel met de vraag: ‘Wat als je de tijd terug kunt draaien?’ op de voorkant erbij. Ik dacht gelijk: ‘Oke, die wil ik lezen’ en nam het boek dus mee naar huis. Wat zou jij denken bij deze cover en als je zo de cover leest?

Mijn interesse was zeker gewekt door de vraag op de cover. Want wat zou ik doen als ik de tijd terug kan draaien? Zoe, het hoofdpersonage in 23 minuten, kan de tijd dus terugdraaien. Hier zitten echter wel beperkingen aan. Ze kan alleen een tijdsvenster van 23 minuten terugdraaien en ze kan het maximaal maar 9 keer per dag.

Toch wel iets waardoor je interesse verder gewekt wordt zou je zeggen of juist niet? Hier even snel wat er op de achterkant van het boek staat:

‘Zoe slaat haar armen om haar lichaam heen. Ze ziet dat ze met die beweging de aandacht van de bankovervaller heeft getrokken. Hij richt zijn pistool op haar. Ze zegt ‘Terugdraaien’, maar ze kan haar eigen woorden niet horen boven de oorverdovende knal van het pistool uit.
Wanneer de 15-jarige Zoe op een regenachtige dag een bank in loopt om te schuilen, is ze getuige van een overval die vreselijk uit de hand loopt. Het goede nieuws: Zoe heeft een speciale gave. Ze kan de tijd 23 minuten terugdraaien – hopelijk genoeg om zo alle levens te redden, zeker die van de knappe Daniel die ze daar tegenkomt. Het slechte nieuws: ze kan maar negen keer de tijd opnieuw terugzetten. Maar steeds gaat er iets mis, en de tijd begint te dringen……’

Vol goede moed begon ik aan het verhaal over Zoe, het meisje dat de tijd 23 minuten terug kon draaien. Waar ik in het begin alleen wel erg over struikelde waren de ontzettend lange zinnen. Bepaalde zinnen moest ik meerdere keren herlezen om te kijken wat er stond, omdat je zoveel informatie kreeg. Dit vond ik ietwat vervelend lezen, maar je raakt er wel aan gewend. Je gaat informatie selecteren wat uiteindelijk van belang is voor het complete verhaal.

Ik lees wel vaker YA boeken, maar bij dit boek merkte ik wel dat ik, in dit geval een boek te pakken heb wat voor een jongere leeftijd bedoeld is. Ik ben tegen de 30 en ondanks dat het verhaal goed bedacht is, en waar ik zeker wel even flink na heb zitten denken over hoe Zoe de situatie met de bankovervaller anders zou kunnen doen, vond ik het boek niet geheel bij mij passen als het gaat om het lezen. Vanuit mijn perspectief had er nog meer spanning in mogen komen in het boek. Maar het zou goed kunnen dat anderen die het boek lezen het juist weer spannend genoeg vinden.

Wie van jullie heeft 23 minuten gelezen? En wat vonden jullie ervan?

Titel: 23 minuten Auteur: Vivian vande Velde Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff ISBN: 9789024571024 YA-thriller!

Plaats een reactie